Rendkívül komoly kérdés, hogy a vállalkozás tudománya milyen mértékben tanítható, illetve a különböző típusú kompetenciák milyen mértékben fejleszthetők különféle vállalkozói képzésekkel. Ebben a bejegyzésünkben ezt a rendkívül összetett problémát járjuk körül.
Az oktatás és képzés vállalkozásfejlesztési tevékenység egyik legáltalánosabb formája, amely a lehetőleg interaktív módon lefolytatott tanítási jellegű tevékenységeket jelent. A képzési programok többnyire csoportos formában valósulnak meg, ritkák az ún. négyszemközti képzések. Ez a szolgáltatás a vállalkozások képességeit és készségeit fejleszti az olyan napi működési területeken, mint a marketing, a könyvelés, termelési technikák és termékfejlesztés, valamint általában is felkészít a különböző területen jelentkező problémák kezelésére. Rendkívül fontos kiemelnünk, hogy egy jó képzési program a vállalkozások versenyképességét erősíti, ezért nagyon fontos hosszabb távú hatásai vannak. A megszerzett kompetenciák egyértelműen hozzájárulnak a sikeresebb működéshez, ezért egy igen hasznos terület az üzletfejlesztési szolgáltatásokon belül.
Mindazonáltal a szakirodalmi megállapítások alapján is nyilvánvaló tény, hogy az eredményes képzési programoknak lényeges hatása van a vállalkozások termelékenységére és az általuk termelt hozzáadott értékre.
Tanítható-e a vállalkozás tudománya?
Számos tanulmány foglalkozik azzal, hogy tanítható-e a vállalkozás tudománya. Azok, akik szerint nem tanítható, abból indulnak ki, hogy az egyes emberek vállalkozói tulajdonságokkal születnek (ez az ún. „tulajdonságelmélet”). Egy másik megközelítés szerint a vállalkozói szerepet gyakran kulturális vagy gyakorlati úton sajátítják el. Ez utóbbi alátámasztja azt a nézetet, hogy a vállalkozókészség oktatáson és képzésen keresztül is befolyásolható. Továbbá meggyőzően érvel amellett, hogy helytelen a vállalkozókészséget a személyes tulajdonságok megközelítése felől vizsgálni. Valójában a vállalkozókészség inkább a magatartásról (amely tanult), mintsem a személyes jellemvonásról (amely örökölt) szól. Mások szerint az vállalkozókészség hasonló a vezetői készségekhez (mint például a kommunikáció, csapatépítés, stb.), amelyet lehet, és kell is, tanítani.
Habár az eredmények nagy része szerint a vállalkozókészség tanítható, a sikeres vállalkozásoktatás nehezen megfogható. Valójában nehéz megfogalmazni, hogy mi a siker kulcsa. A vállalkozókészség taníthatóságát kétségbe vonók szerint a formális vállalkozói képzés kifejezetten hátrányos, az elméleti képzés nem készíti fel a tanulókat arra, hogy kreatív, kockázatvállaló, üzleti készségekkel rendelkező vállalkozókká váljanak. Azonban számos felmérés azt bizonyítja a képzésen résztvevők visszajelzése alapján, hogy a gyakorlati és az elméleti oktatásnak egyaránt hasznát veszik.
Mi tanítható?
A vállalkozás tudományának taníthatósága mellett érvelők közül Gorman és szerzőtársai (1997) szerint alátámasztható, hogy a vállalkozás tanítható, vagy legalábbis ösztönözhető a vállalkozásoktatás segítségével. Senki nem vitatja a tényt, miszerint az orvos-, a jog- vagy a mérnöki tudományok taníthatók, mégis vannak olyan orvosok, jogászok és mérnökök, akik tehetségesek, és vannak, akik nem. Hasonlóan lehet érvelni a vállalkozástudomány és vállalkozók esetében is :).
Bizonyos mértékben ezek a gondolatok mindig visszanyúlnak a fő kérdésekhez, melyet egy oktatónak fel kell tennie – leginkább önmagának:
- Mit tanítok?
- Kiknek tanítom?
- Milyen eredmények érdekében teszem ezt?
A vállalkozásoktatás hagyományos módjának (azaz csak elmélet) kiindulópontja az, hogy az oktatás alapja egy megfelelő elméleti képzés. Az elmélet egyértelműen fontos és elengedhetetlen, hiszen egy elméleti keretet nyújt, azonban véleményünk szerint ez a vállalkozásoktatás csupán egy szelete. A vállalkozásoktatásnak túl kell lépnie az elméleten ahhoz, hogy gyakorlati szempontból képes legyen a leendő vállalkozókat felkészíteni a „való világ” környezetére.
Kiemelkedően fontos a gyakorlatorientáltság. Számos vállalkozásoktatási képzésen megfigyelték, hogy a vállalkozók az ötletekkel történő kísérletezés és a konkrét cselekvések révén tanulnak a legjobban
Összegezve
Biztosak vagyunk benne, hogy a klasszikus üzletviteli ismeretek gyakorlatilag korlátlanul bővíthetők oktatással és képzéssel, továbbá a megszerzett ismeretek jelentős mértékben hozzájárulnak a vállalkozás versenyképességéhez. A klasszikus vállalkozói kompetenciák bővítése az oktatási tevékenység keretein belül már sokkal összetettebb kérdés…
A Business Clinic Vállalkozásfejlesztési Központban az egyik legfontosabb és legsikeresebb terület a vállalkozásoktatási tevékenység. Vedd fel velünk a kapcsolatot és szerezd meg a tudás felkészült oktatóinktól.
Megjegyzés: Jelen bejegyzés elkészítésénél jelentős mértékben támaszkodtunk Dr. Imreh-Tóth Mónika Vállalkozásoktatás témában készített doktori disszertációjára.
Friss hírekért, aktuális információkért, látogasd meg Facebook-oldalunkat!