Örvendetes tény, hogy a női vállalkozások részaránya folyamatosan növekszik a vállalkozáson belül.

Számos különböző statisztika mentén vizsgálják a női vállalkozók, női tulajdonú vállalkozások részarányát.

Nem beleesve a számok bűvöletébe nagyságrendileg az önfoglalkoztatók harmada nő, illetve a társas vállalkozások között 15% körül van a tiszta női tulajdonú vállalkozások aránya.

Szóval sokan vannak és örvendetesen folyamatosan növekszik a számuk. Mikor is lesz vállalkozó a nőkből?

Mikor születik a női vállalkozó?

A – gyakran sztereotípiákba hajló tulajdonságok és jellemzők mellett – a vállalkozás alapításának is vannak speciális női aspektusai, olyan időpontok, amikor a nők jellemzően „vállalkozóvá válnak”:

  • középiskola után azonnal, gyakran nehezített pályán kezdik, hiszen csekély vállalkozói ismeretekkel rendelkeznek. Ezt ellensúlyozhatná, ha a szakképzés keretein belül komolyabb vállalkozói oktatásban részesülnének
  • egyetemi évek alatt vagy közvetlenül utána – szintén gyakran vállalkozói tudás nélkül.
  • szülés után (ld. később mompreneur jelenség)
  • amikor a gyerekek felnőttek, lakáshitelt kifizette, dolgozott (alkalmazottként) eleget, azt akarja csinálni, amit igazán szeret

Női vállalkozók tipizálásai

Aztán minél jobban próbáljuk a női vállalkozókat profilozni, attól több eltérő tulajdonságokat és motivációkat felmutató női vállalkozó azonosítható. Jó példa erre Godány 2018-as – külföldi szakirodalmakat szintetizáló cikke. Néhány ideális profil:

  • a céltalan fiatal nő, aki a munkanélküliség helyett indított vállalkozást, vagy a munkahelyén kevés lehetősége adódott az önmegvalósításra,
  • a sikerorientált fiatal nő, akinek a vállalkozás nem kényszerállapot, hanem hosszú távú stratégiai tervkarrierje megvalósítására,
  • az erősen sikerorientált nő gyerek nélkül, aki úgy tekint a vállalkozói tevékenységre, mint nagyobb szakmai teljesítmény lehetőségére, vagy olyan karrier-előmeneteli akadály leküzdésére, melyet korábbimunkahelyén tapasztalt,
  • a dualista nő, aki gyakran jelentős munkatapasztalattal rendelkezik, és e mellett meg kell felelnie a családi kötelezettségeknek, ezért a vállalkozás biztosít számára kellő rugalmasságot,
  • a visszatérő munkavállalók (általában alacsony képzettségűek), akik kilépnek a munkahelyükről, hogy gazdaságilag függetlenedjenek, vagy megvalósítsák önmagukat,
  • a hagyományőrző nők, akik családi hátterében régóta vállalkoznak, és viszik tovább a hagyományt(családi vállalkozás),
  • a radikálisok, akik olyan kezdeményezéseket hoznak létre, melyek célja elősegíteni a női képviseletet a társadalomban.

Egy érdekes részhalmaz: a mompreneur

A „mompreneur” jelenség együtt mozog a gyermekvállalás jelenségével. A számos vállalkozóvá válási jellemző szituáció közül a mompreneur az a (kis)gyermekes anya, aki gyermekvállalás után nem tér vissza a foglalkoztatotti létbe, hanem önálló vállalkozást indít.

Nincs precíz, letisztult definíció még, de a legfontosabb jellemzők az alábbiak:

  • az alkalmazotti státuszból önfoglalkoztatásra, vagy vállalkozói létre váltottak,
  • ezt azért – is – teszik, hogy több időt és figyelmet tudjanak a gyermekeiknek szentelni,
  • gyakran másodállású, kiegészítő jellegű tevékenység az Anyaság mellett,
  • gyakran ráadásul olyan árukat vagy szolgáltatásokat állítanak elő, amelyek a gyermekekhez vagy az anyasághoz köthetők

 

Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, hogy a Business Clinic egyik kiemelt célcsoportja pontosan a női vállalkozók. Nőként ismerjük a női vállalkozók legfontosabb kihívásait, mi is szembesültünk s legjellemzőbb problémákkal. Talán pontosan ezért tudunk kicsit többet segíteni. Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Friss hírekért, aktuális információkért, látogasd meg Facebook-oldalunkat!

Ajánlott bejegyzések:

Egészségtudatos munkahely

Stressz a munkahelyen és a magánéletben

Tovább olvasom

Marketing – make or buy

Marketingre mindig szükség van a vállalkozás életében.A nagy kérdés ebben az esetben is a „make or buy” problematika.

Tovább olvasom