Örvendetes tény, hogy a női vállalkozások részaránya folyamatosan növekszik a vállalkozáson belül.
Számos különböző statisztika mentén vizsgálják a női vállalkozók, női tulajdonú vállalkozások részarányát.
Nem beleesve a számok bűvöletébe nagyságrendileg az önfoglalkoztatók harmada nő, illetve a társas vállalkozások között 15% körül van a tiszta női tulajdonú vállalkozások aránya.
Szóval sokan vannak és örvendetesen folyamatosan növekszik a számuk. Mikor is lesz vállalkozó a nőkből?
Mikor születik a női vállalkozó?
A – gyakran sztereotípiákba hajló tulajdonságok és jellemzők mellett – a vállalkozás alapításának is vannak speciális női aspektusai, olyan időpontok, amikor a nők jellemzően „vállalkozóvá válnak”:
- középiskola után azonnal, gyakran nehezített pályán kezdik, hiszen csekély vállalkozói ismeretekkel rendelkeznek. Ezt ellensúlyozhatná, ha a szakképzés keretein belül komolyabb vállalkozói oktatásban részesülnének
- egyetemi évek alatt vagy közvetlenül utána – szintén gyakran vállalkozói tudás nélkül.
- szülés után (ld. később mompreneur jelenség)
- amikor a gyerekek felnőttek, lakáshitelt kifizette, dolgozott (alkalmazottként) eleget, azt akarja csinálni, amit igazán szeret
Női vállalkozók tipizálásai
Aztán minél jobban próbáljuk a női vállalkozókat profilozni, attól több eltérő tulajdonságokat és motivációkat felmutató női vállalkozó azonosítható. Jó példa erre Godány 2018-as – külföldi szakirodalmakat szintetizáló cikke. Néhány ideális profil:
- a céltalan fiatal nő, aki a munkanélküliség helyett indított vállalkozást, vagy a munkahelyén kevés lehetősége adódott az önmegvalósításra,
- a sikerorientált fiatal nő, akinek a vállalkozás nem kényszerállapot, hanem hosszú távú stratégiai tervkarrierje megvalósítására,
- az erősen sikerorientált nő gyerek nélkül, aki úgy tekint a vállalkozói tevékenységre, mint nagyobb szakmai teljesítmény lehetőségére, vagy olyan karrier-előmeneteli akadály leküzdésére, melyet korábbimunkahelyén tapasztalt,
- a dualista nő, aki gyakran jelentős munkatapasztalattal rendelkezik, és e mellett meg kell felelnie a családi kötelezettségeknek, ezért a vállalkozás biztosít számára kellő rugalmasságot,
- a visszatérő munkavállalók (általában alacsony képzettségűek), akik kilépnek a munkahelyükről, hogy gazdaságilag függetlenedjenek, vagy megvalósítsák önmagukat,
- a hagyományőrző nők, akik családi hátterében régóta vállalkoznak, és viszik tovább a hagyományt(családi vállalkozás),
- a radikálisok, akik olyan kezdeményezéseket hoznak létre, melyek célja elősegíteni a női képviseletet a társadalomban.
Egy érdekes részhalmaz: a mompreneur
A „mompreneur” jelenség együtt mozog a gyermekvállalás jelenségével. A számos vállalkozóvá válási jellemző szituáció közül a mompreneur az a (kis)gyermekes anya, aki gyermekvállalás után nem tér vissza a foglalkoztatotti létbe, hanem önálló vállalkozást indít.
Nincs precíz, letisztult definíció még, de a legfontosabb jellemzők az alábbiak:
- az alkalmazotti státuszból önfoglalkoztatásra, vagy vállalkozói létre váltottak,
- ezt azért – is – teszik, hogy több időt és figyelmet tudjanak a gyermekeiknek szentelni,
- gyakran másodállású, kiegészítő jellegű tevékenység az Anyaság mellett,
- gyakran ráadásul olyan árukat vagy szolgáltatásokat állítanak elő, amelyek a gyermekekhez vagy az anyasághoz köthetők
Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, hogy a Business Clinic egyik kiemelt célcsoportja pontosan a női vállalkozók. Nőként ismerjük a női vállalkozók legfontosabb kihívásait, mi is szembesültünk s legjellemzőbb problémákkal. Talán pontosan ezért tudunk kicsit többet segíteni. Vedd fel velünk a kapcsolatot!
Friss hírekért, aktuális információkért, látogasd meg Facebook-oldalunkat!