A vállalkozások jelentős részét rendkívül érdekli a pályázati források bevonásának lehetősége. Az alábbiakban kísérletet teszünk a legfontosabb fogalmak elhatárolására és egy kis „rendcsinálásra” ezen a területen is.

Az első kérdés a projektek és a pályázatok világának rövid megismerése.

Egy projekt megvalósítását függetlenül attól, hogy milyen pénzügyi forrásból kerül finanszírozásra, mindig gondos, szisztematikus tervezésnek kell megelőznie. Bármilyen projektről legyen is szó, minden projekt életében ugyanazok a szakaszok, munkafolyamatok követik egymást.

A projektek tervezésére is igaz ez. Beszéljünk akár egy kevésbé összetett humánerőforrás-fejlesztési projektről, vagy egy sokkal komplexebb, magasabb költségvetést, időt és tervezést igénylő infrastruktúrafejlesztési projektről, a projektek tervezéskor alapvetően ugyanazokat a szempontokat kell figyelembe venni.

A potenciális pályázók, illetve reménybeli projektgazdák sokszor tanácstalanok azzal
kapcsolatban, hogyan érdemes hozzákezdeni a forráskereséshez. Két eltérő út kínálkozik:

  • egyrészt megkereshetik, hogy a számukra ismert, elérhető források milyen fejlesztéseket, projekteket támogatnak, és ezekre a projektekre pályáznak;
  • másrészt elkészítik az intézmény / vállalkozás fejlesztési terveit és ehhez keresnek külső támogatást, pályázatokat.

A racionális és valóban hosszabb távon gondolkodó pályázó számára mindenképpen a második módszer lehet eredményes, hiszen nem jutunk közelebb céljaink eléréséhez abban az esetben, ha olyan támogatott tevékenységeket hajtunk végre, amelyek nincsenek, vagy csak részben vannak összhangban szervezetünk fő tevékenységeivel és fejlesztési terveivel. Pontosan ezért lehet bizonyos esetekben kiemelkedően fontos a Vállalkozás felkészítése a pályázatra, amiről írtunk is a Pályázatok  A-Z blogban

A legszemléletesebb – és legjobban megfogalmazott – meghatározásban tételesen is kiemelésre kerülnek a legfontosabb tulajdonságok. Ennek értelmében projekt minden olyan tevékenység, amely egy szervezet számára olyan egyszeri és komplex feladatot jelent, amelynek teljesítési időtartama (kezdés és befejezés), valamint teljesítésének költségei (erőforrások) meghatározottak és (hasonlóan a stratégiai célfeladatokhoz) egy definiált cél (eredmény) elérésére irányul.

Összegezve: a projekt tehát egy fejlesztési elképzelés.

 

Egy másik fogalmi kör a pályázati kiírások (felhívások).

Ekkor különböző döntéshozók donorok, állami szervezetek hasznosnak találnak valamilyen stratégia célt, amely elérését kívánatosnak találják. Ehhez hozzárendelnek valamilyen mértékű forrást, amelyet a pályázati rendszer keretein belül kívánnak szétosztani. Ennek az eléréséhez kell majd valamilyen – előre definiált formában – a fentebb ismertetett fejlesztési elképzelést bemutatni.

A gyakorlati tapasztalatok alapján gyakran felmerülő kérdés, hogy mi a projekt, mi a pályázat és hogyan kapcsolódik a két fogalom egymáshoz. Ezért zárásként röviden tisztázzuk ezt a kérdést. Ahogy fentebb említettük a projekt nem más, mint egy megtervezett fejlesztési elképzelés, amely valamilyen társadalmi problémát kíván orvosolni. Ezt a fejlesztési elképzelést kell megfelelő módon megismertetni a külvilággal, többek között a potenciális donorszervezettel is. Ennek a logikának a következtében a pályázat nem más, mint a projekt bemutatása a pályázat kiírója (potenciális támogató) által megkövetelt feltételeknek megfelelő formában. Tehát végeredményben, amikor pályázatot nyújt be valaki, akkor elvi alapon nem tesz mást, mint a fejlesztési elképzelését (a saját projektjét) ismerteti egy előre meghatározott, rendezett formátumban. Azért is találjuk szerencsésnek az ilyen logika elfogadását, mert ezen szemlélet alapján egyszerűen értelmetlen vitatni a pályázat kiírója által támasztott elvárásokat.

A napi gyakorlathoz közelebb álló módon azt mondhatjuk: a pályázónak alapjaiban véve nincs semmi más dolga, csak annyi, hogy a donor által előre meghatározott formai előírásoknak megfelelően, a szükséges és releváns információkat közölve bemutassa a leendő projektjét. A Business Clinic pályázatos csapata pontosan ilyen keresletvezérelt projekteket szeret kidolgozni jelenlegi és jövőbeli üzletfeleivel.

Ha szeretnéd, hogy jó kezekben legyen a pályázatod, lépj velünk kapcsolatba!

Friss hírekért, aktuális információkért, látogasd meg Facebook-oldalunkat!

 

Ajánlott bejegyzések:

Egészségtudatos munkahely

Stressz a munkahelyen és a magánéletben

Tovább olvasom

Marketing – make or buy

Marketingre mindig szükség van a vállalkozás életében.A nagy kérdés ebben az esetben is a „make or buy” problematika.

Tovább olvasom